fbpx
v.14

Jakten på den försvunna grabben i Zvyagintsevs Saknaden

Vecka 14 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Framåtrörliga bilder

Jacob Lundström om att tänka nytt kring förnyelse.

Var sker förnyelsen i svensk film? Ända sedan Harry Scheins dagar har förnyelse varit ett av ledorden för filmpolitiken. Nya numret av FLM innehåller en special som tittar närmare på vad det egentligen innebär att stå i främsta ledet och bryta ny mark. Eller är ett gammaldags begrepp som avantgarde mest en sliten krigsmetafor?

Det är i alla fall uppenbart att det genom åren har funnits olika uppfattningar om vad förnyelse innebär. Harry Schein och filminstitutets nuvarande vd Anna Serner är till exempel inte barn av samma tid. Som jag skriver i min text i numret:

”För Serner inbegriper ett fokus på förnyelse även mångfaldsperspektiv och frågan om representation. När satsningen Moving Sweden lanserades i samarbete med SVT 2013 var det exempelvis meningen att inspirera till förnyelse både vad avser konstnärligt innehåll och vilka som står framför och bakom kameran.”

Medan utgångspunkten för Moving Sweden var rimlig och bra, har det begravningsklara projektet inte direkt gett någon skjuts åt filmerna. Att budgeten har varit begränsad är en sak, men samarbetet med SVT har lett till ett tv-anpassat mellanformat och en styvmoderlig behandling i filmkulturen. Amanda Kernells halvtimmeslånga I will always love you, Kingen är till exempel minst lika bra som Sameblod men har knappast fått samma uppmärksamhet.

Smågodis, katter och lite våld (2018)

Smågodis, katter och lite våld (2018)

Därför är det desto mer glädjande att en annan Moving Sweden-film, Ester Martin Bergsmarks 45 minuter långa Smågodis, katter och lite våld, fick världspremiär på Rotterdams filmfestival. Men på svenska biografer blir närvaron desto mer blygsam – eftersom det inte är en långfilm. Efter biopremiären på onsdag, som en del av vårens kortfilmsprogram på Folkets bio, blir det inte många fler visningar.

Detta trots att Bergsmark, som jag intervjuade här inför premiären av Nånting måste gå sönder, är en av Sveriges mest spännande filmskapare. Som för övrigt också lyckas kombinera både form- och normkreativitet. I nya FLM-numret medverkar Bergsmark också med en essä som just tar spjärn mot avantgardebegreppet:

”Ordet avantgarde inbegriper en front, en kant, kanske också idén om ett framåtskridande. Det är sprunget ur samma ideologi som det ifrågasätter. Istället för att tänka på vilka som är i framkant kan vi tänka på andra sätt.”

Missa inte den texten. Och passa på att se Smågodis, katter och lite våld på bio.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons





Detta har hänt

Takahata, Cannes och tystnaden

RIP Takahata

Studio Ghiblis mästare, som bland annat regisserade Eldflugornas grav och Minnen av igår, och manusmedarbetade på flera Miyazakifilmer, har dött. Läs Sebastian Lindvalls text om Isao Takahata och hans sista film Sagan om prinsessan Kaguya. Läs gärna också Malena Jansons artikel om när Takahata och Miyazaki reste till Sverige för att övertala Astrid Lindgren om att göra anime av Pippi Långstrump.

Nyheter från Cannes

Asghar Farhadis Everybody knows, med Javier Bardem och Penélope Cruz i huvudrollerna, inviger Cannes filmfestival den 8 maj. Nu är det också klart att nästa del i den oändliga rymdföljetongen Star Wars, som kort och gott heter Solo, får premiär på festivalen. En kommersiell eftergift gentemot en infantiliserad filmkultur? Eller bara ett sätt att förvirra kritiker som anklagar festivalen för att vara bakåtsträvande efter Netflixbojkotten?

Den nya stumfilmen

I helgen har John Krasinskis A quiet place biopremiär, en film som likt många andra skräckfilmer utnyttjar tystnaden för att skärpa åskådarnas sinnen. I The Guardian trendspanar Ryan Gilbey apropå A quiet place och Todd Haynes mindre skräckinjagande men mestadels ordlösa Wonderstruck om tystnadens förtjänster. Kanske kan det förresten vara ett sätt för biograffilmen att utmärka sig från hemmaskärmar som är mer beroende av prat.


Video

The man who killed Don Quixote

Terry Gilliam är inte den förste filmskaparen som förirrat sig med en film om Cervantes väderkvarnsfäktare. Det mest berömda projektet är förstås Orson Welles film, som spelades in mellan 1957 och 1969, men aldrig färdigställdes trots att Welles höll på med Don Quijote fram till sin död 1985. Gilliam har efter mångåriga om och men åtminstone en trailer klar. Det är en början på början på resan mot en premiär.


Evenemangstips
  • 10 apr

    Marie Epstein @ Cinemateket

    Cinemateket inleder sin serie om Marie Epstein med Coeur fidèle från 1923, regisserad av hennes mer namnkunnige storebror Jean, men med Marie som manusförfattare och aktör framför kameran. Senare regisserade hon själv ett antal filmer, framför allt i samarbete med Jean-Benoît-Lévy, som också visas på Cinemateket. Läs mer här.


Instagram

En jämförande studie mellan de före detta makarna Sofia Coppolas och Spike Jonzes Lost in translation och Her.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Skilsmässobarn av vår tid i Andrej Zvyagintsevs Saknaden

Det är bara en missing people-organisation som verkligen bryr sig om den försvunna pojken i Saknaden. Charlotte Wiberg har sett en kraftfull film om kärlekslöshet.

Artikel

I bestens mage

Kommer Andrej Zvjagintsev kunna bli profet i Putins hemland? Den ryske filmkritikern Anton Dolin skriver om Leviatan och berättar om en ensamvarg som höjer rösten.

Artikel

Digitaliserade Deadline ger katastroffilmen ett nytt ansikte

Ett flygplan exploderar utanför den skånska kusten och vindriktningen för den farliga dimman till Sverige. Jacob Lundström har sett Stellan Olssons undanskymda film från 1971 som äntligen har digitaliserats.

Artikel

Hey princess

Sagan om prinsessan Kaguya är en massage för sinnena av Studio Ghiblis sanna mästare. Sebastian Lindvall skriver om Isao Takahata.

Artikel

Pippi på japanska

I början av 70-talet reser Hayao Miyazaki och Isao Takahata till Sverige. De tänker söka upp Astrid Lindgren och övertyga henne om att få göra Pippi på japanska. Malena Janson hittar fantastiska bilder från en film som aldrig blev av och frågar sig hur man bäst förvaltar ett berättararv.

Annons




Tidigare FLM Weekend