fbpx
v.12

När krisen kommer vänder vi oss till filmen för både tröst och skräck

Vecka 12 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Kan film sprida panik?

Jacob Lundström om krishantering.

I början av veckan skrev jag en text om att våra oberoende biografer behöver coronastöd. Sedan dess har inte bara Filmstaden stängt igen sina biografer utan även Bio Rio i Stockholm och Spegeln i Malmö pausat sina verksamheter. Den svarta boxen, som vanligen inbjuder till gemensamma upplevelser, betraktas numera som en potentiell smittohärd.

Istället strömmar vi som aldrig förr. Vad tittar vi på när vi ängslas över panik, pandemi och kollaps? Well, publiken har bland annat återvänt till filmiska skräckscenarier som plötsligt påminner obehagligt mycket om verkligheten: Steven Soderberghs Contagion har gjort (förlåt) viral comeback. Det kanske finns någonting trösterikt i att föreställa värsta möjliga utfall – apokalyptiska filmer som I am legend och World war Z har också fått förnyad popularitet, även om covid-19 än så länge inte har kopplats till några zombiesymtom.

Ovan nämnda filmer kastar in åskådaren i katastrofens centrum, men man kan förstås också titta närmare på hur kriser brukar gestaltas i efterhand, med längre eller kortare backspegel. Från HBO-serien Chernobyl till till Sion Sonos regeringskritiska filmer post-Fukushima. Vem kommer att spela statsepidemiolog Anders Tegnell i Mikael Marcimain-filmen om coronavåren 2020?

The land of hope (Sion Sono, 2012)

The land of hope (Sion Sono, 2012)

Det är i alla fall uppenbart att filmen blandar sig i alla skeden av samhällets krishantering.

Vårnumret av FLM, som precis kom från tryckeriet, har tema psykbryt. Vi undersöker skräckblandad galenskap och vanlig psykisk ohälsa på vita duken – men också i biografstolen eller tv-soffan. Filmen kan trots allt spegla, dämpa eller bejaka våra oroskänslor. Därför har den också varit omtvistad och påpassad sedan mediets begynnelse. Faktum är att Biografbyrån, som inrättades 1911, kan betraktas som en medial motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, med ansvar att begränsa spridningen av skadliga bilder, för att upprätthålla god mentalhygien i samhället. Efter läsningen av censorn Erik Skoglunds Filmcensuren från 1971, med en redig genomgång av Biografbyråns historia, är det inte omöjligt att föreställa sig att en film som Contagion hade kunnat censureras med hänvisning till rådande krisläge.

Dagens politiker får visa handlingskraft på andra sätt – som en direkt konsekvens av hemmasittandet har EU bett Netflix att sänka bildkvaliteten för att inte överbelasta internet.

Jo, när krisen kommer vänder vi oss till filmen för både tröst och skräck. Ett karantänläge med uppskjutna premiärer och produktioner ger väl tillfälle att söka sig till filmhistorien i framstupa skärmläge. Men det krävs rejäla åtgärder för att se till att hela filmvärlden, med både biografer och filmarbetare, kan blicka framåt när pandemin passerat.

Prenumerera gärna på FLM! Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna årsprenumeration eller beställ på shop.flm.nu.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Psykbryt

I vårnumret undersöker vi skräckblandad galenskap och vanlig psykisk ohälsa på vita duken – och i biografstolen.

Charlotte Wiberg skriver om psykvårdsskildringar i svensk spelfilm, Jacob Lundström tittar närmare på traumatiska filmupplevelser, Sanjin Pejković återbesöker 100-årsjubilerande Dr. Caligaris kabinett, Olga Ruin har sett Psykos i Stockholm, Johannes Hagman undersöker om Hollywoods drömförhållande med psykoanalysen, Oscar Westerholm skriver depressionens filmhistoria, med mycket mera.

Dessutom: Jason Meredith skriver om Cannibal Holocaust, Mikaela Kindblom om Charter, Kim Ekberg om Little Joe, Sanjin Pejković om Till min dotter!

Medföljer gör Sebastian Larsmos affischtolkning av Robert Wienes Dr. Caligaris kabinett från 1920 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor.

Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna årsprenumeration. Eller gör din beställning på shop.flm.nu.


Filmtips

Coronaeffekter

Bara en mor (1949)

Det verkar som att Bergmanveckan på Fårö måste ställa in årets upplaga. Som ett plåster på såren presenterar festivalen nu en trio filmer med hundraåringen Eva Dahlbeck (1920–2008) i samarbete med Triart. Åtminstone två av filmerna har Bergmankoppling: En lektion i kärlek (manus och regi: IB) och Eva (manus: IB). Ingår i urvalet gör också Alf Sjöbergs Bara en mor från 1949, efter Ivar Lo-Johanssons roman. Filmerna går att se gratis på triart.se mellan den 20–22 mars.

Excess will save us (2019)

Apropå Sveriges skyddsvärda biografkultur: Göteborgs filmfestivals strömningstjänst Draken film gick i veckan ut med en stödkampanj, där man efterskänker halva prenumerationsintäkten till landets oberoende biografer. Idag ingår cirka 500 filmer i urvalet – bland dem Morgane Dziurla-Petits Excess will save us som nyligen tilldelades en Guldbagge för bästa kortfilm.

The green fog (2017)

Flera filmskapare tar tillfället i akt att tillgängliggöra sina filmer för allmänheten, när alla cineastögon plötsligt riktas mot nätutbudet. Nu finns den egensinniga kanadensaren Guy Maddins senaste (längre) film gratis på Vimeo. The green fog är precis som hans föregående långfilm, The forbidden room, ett färgstarkt och lekfullt filmhistoriskt samarbete med Evan Johnson.


Video

Max von Sydow (1929–2020)

När Max von Sydow gick bort häromveckan dominerade tre filmtitlar nyhetsrubrikerna: Det sjunde inseglet, Exorcisten och Star wars. Och genom dessa allvarsamma roller, inspelade under knappt 60 år, täckte skådespelaren onekligen in olika generationer och preferenser. Det fanns säkert dem som tänkte på någon helt annan av hans drygt hundra filmer – kanske Pelle Erövraren eller Tre dagar för Condor? – men däremot försvinnande få som associerade Max von Sydow med roliga roller. Men det finns trots allt undantag i hans präktiga filmografi – eller vad sägs om den kanadensiska ölkomedin Strange brew från 1983 där han spelar Brewmeister Smith?



Artikel

Starka kontraster men svag dramatik i fiskarfilmen Bait

Det hade varit lättare att förlåta bristerna i Mark Jenkins analoga experiment om det bara hade varit en bättre film. Sebastian Lindvall har sett Bait.

Artikel

Därför måste vi stötta våra oberoende biografer i coronatider

Kommer corona att krossa biograffönstret? Jacob Lundström skriver om filmkonstens sårbara mötesplatser – och hoppas att Amanda Lind inte glömmer mindre biografer när det vankas kulturpolitiska krispaket.

Artikel

Nytolkningen av The invisible man gör antihjälten till skitstövel

H.G. Wells klassiska roman har filmatiserats om igen genom åren – men aldrig lika banbrytande som i den feministiska nyinspelningen med Elisabeth Moss. Charlotte Wiberg ryser av berättelsen om den osynlige mannen.

Artikel

The hunt för klen för att vara en rak vänster mot eliten

The hunt-premiären försenades av två amerikanska masskjutningar och Trump anklagade filmen för att uppvigla till våld. I själva verket är den utlovade kultfilmen förbluffande mjäkig, skriver Oscar Westerholm.

Artikel

Varför låter svenska medier Jimmie Åkesson lajva utrikeskorre?

När en närbild på Sverigedemokraternas partiledare täcker skärmen förvandlas flyktingar till statister. Sanjin Pejković undrar varför SVT och TV4 låter Jimmie Åkesson regissera propaganda utan motbilder.

Annons

Tidigare FLM Weekend