fbpx
v.12

Konstnärsvandringar med nya vågens Agnès Varda

Vecka 12 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Film som bakgrundsbrus

Jacob Lundström om strötittandets konsekvenser.

Är televisionen ett bildmedium eller ett ljudmedium? För ett par år sedan skrev jag en text om den pågående gränsupplösningen mellan film och tv, åskådliggjord genom hur upphöjda auteurer sänkte sig till att göra tv-serier. För genom historien har trots allt dumburken blivit styvmoderligt behandlad av cineaster – och det har funnits uppenbara skillnader:

”Att tv-mediet inte framkallar samma voyeuristiska blick som film på bio, att relativt ljusa gillestugor inte befrämjar samma koncentration som totalt jävla biomörker, och att vi helt enkelt upplever bilder olika i hemmet kontra i en offentlig miljö. Det är med andra ord en fråga om skala och perspektiv.”

Men frågan är vad som egentligen skiljer formerna åt när vi i allt högre utsträckning tittar på film och tv på samma skärmar. Alex Garlands Annihilation må ha varit producerad för att upplevas i den svarta biografboxen, men det var Netflix som snappade upp distributionsrättigheterna. Därmed ökade andelen åskådare som samtidigt scrollade sina sociala medier-flöden under sitt första möte med filmen.

Natalie Portman skärper alla sinnen i Annihilation.

Natalie Portman skärper alla sinnen i Annihilation.

Jag tänker på det när jag läser Dagens Nyheters artikel om förlagsbranschens fokusskifte från inbundna böcker till digitalt strömmade filer. ”Ta en Nobelpristagare, den underpresterar i digitala tjänster. Litteratur där du inte kan strölyssna funkar ganska dåligt eftersom du normalt sett gör någonting annat samtidigt”, konstaterar Bonnierförlagens vd Håkan Rudels.

I digitala filmsammanhang underpresterar istället regissörer som gör filmer som kräver uppmärksamhet, försjunkning och koncentration – men i Sverige också filmer på ett annat språk än svenska och engelska. För om åskådaren ska kunna göra någonting annat samtidigt krävs det att vi kan följa med i handlingen även om vi tittar bort en minut mellan varven.

I DN-artikeln diskuteras på vilket sätt detta kommer att påverka vilken litteratur som ges ut. Är det värt att satsa på en bok som är bäst på papper? Samma diskussion är relevant för filmmediet, särskilt för oss som värnar både tystnaden och språk som vi inte förstår med blotta örat.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

FLM rekommenderar

Michel Legrand

Kompositören Michel Legrand gör en oförglömlig insats som pianist i Agnès Vardas Cléo från 5 till 7 från 1962 och han skrev även musiken till filmen, liksom till otaliga andra franska nya vågen-filmer. Han tonsatte dessutom Vardas regissörsmake Jacques Demys musikalklassiker Paraplyerna i Cherbourg och Flickorna i Rochefort.

Nu är Legrand aktuell med filmmusiken till Orson Welles The other side of the wind, som till slut har färdigställts efter 42 år. Läs mycket mer om det här. Det är ingen slump med tanke på att Legrand gjorde musiken till Welles B som i bluff från 1973. Lyssna på den här och återupptäck mer av Legrands gärning på Spotify.


Video

Roxanne Roxanne

Kvinnliga rappares undantagstillvaro i hiphopkulturen har varit påtaglig även på vita duken. Bortom några dokumentärer är väl nästan Queen Latifahs rolltolkning av jazzsångerskan Bessie Smith i Dee Rees filmporträtt det närmaste vi kommit en kvinnlig motsvarighet till alla officiella eller förtäckta biopics om Eminem, 2Pac, The Notorious B.I.G. och N.W.A. Men nu har det blivit dags för 80-talspionjären Roxanne Shanté att utkräva hämnd – även om det sker genom en direkt-till-Netflixfilm. Roxanne Roxanne går att strömma nu.


Video

The Devil & Father Amorth

Visst är det filmhistoriskt rimligt att Exorcisten-regissören William Friedkin ligger bakom den här djävulisiska dokumentären om den demonbekämpande prästen Gabriela Amorth?


Evenemangstips
  • 24 Mar

    Filmrutan firar 60 @ Filmhuset

    Sveriges äldsta filmtidskrift fyller 60 – grattis Filmutan! Firandet sker på Filmhuset genom en Cinemateketvisning av Juan Antonio Bardems En cyklists död från 1955.


Evenemangstips
  • 27 Mar

    Den vita sporten @ Capitol

    Nu har det gått 50 år sedan den svenska filmhistoriens mest omstridda protestfilm hade premiär. Den vita sporten snuvade rentav självaste Ingmar Bergmans Skammen på guldbaggen för bästa film. Jubileet uppmärksammas i en visning med samtal arrangerat av Ord&Bild i samarbete med Cinemateket. Läs Jonas Holmbergs text om Den vita sporten här.


Artikel

Agnès Varda gör livet på landet rättvisa i Faces, places

Agnès Varda och JR sprider glädje med dokumentären Faces, places om människor som fallit i medial glömska. Jacob Lundström hoppas på samma synliggörande och återupprättelse av Vardas eget konstnärskap.

Artikel

Den franska filmelitens Sverigeäventyr

I mitten av 60-talet gjorde regissörer som Agnès Varda och Jean-Luc Godard svenska samproduktioner. Krister Collin om ett omstritt partnerskap där Sverige drog kortaste strået.

Artikel

Den demokratiska tyrannen Ingmar Bergman

Hur ska vi förhålla oss till den store konstnären Bergmans avigsidor? Skit i Fårö och Bergmansafaris – filmerna räcker bra, skriver Charlotte Wiberg.

Annons

Tidigare FLM Weekend