fbpx
v.11

Toppen av ingenting är en mörk samtidssaga utan sensmoral

Vecka 11 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Stopp i magkänslans namn

Jacob Lundström om en inställd filmvisning.

Debatten om den stoppade visningen av Hanna Högstedts Burka songs 2.0 har bara fortsatt den senaste veckan. Den ursprungliga kritiken riktades mot deltagarna i det planerade panelsamtalet efter filmen, eftersom det saknades representanter för ståndpunkten att religiösa huvuddukar är ett uttryck för patriarkalt förtryck. ”Burkor ska inte glorifieras för skattebetalarnas pengar”, skrev till exempel Liberalernas Robert Hannah på Facebook. Göteborgs stad drog öronen åt sig och ställde in arrangemanget på Kulturhuset Blå Stället i Angered.

Problemet med debatten, som med så många andra kulturdebatter, är att ingen av alarmisterna tycks ha sett filmen. Det borde annars vara ett minimikrav och filmen har faktiskt redan visats otaliga gånger. Upplägget på Kulturhuset Blå Stället är inte heller det första i sitt slag – här skrev till exempel Lars Böhlin om ett snarlikt Burka songs 2.0-evenemang i Umeå.

Grejen är nämligen den att Burka songs 2.0 knappt handlar om klädesplagget i titeln, som är förbjudet på offentliga platser i Frankrike sedan 2011. Filmen handlar snarare om dokumentära processer, om svensk filmbransch och om tolkningsföreträde. Ingenstans i Burka songs 2.0 förekommer hur som helst någon glorifiering av heltäckande slöjor. Det påminner isåfall mer om ett intressant seminarium om vithetsperspektiv på någon filmfestival.

Hanna Högstedt i niqab i Paris.

Hanna Högstedt i niqab i Paris.

Ändå är det bara exotiska burkabilder som har florerat i artiklarna om filmstoppet. De är inte ens tagna i Europa, som är filmens fokus, utan kommer framför allt från Pakistan och Afghanistan. Det är som om artiklar om Greta Gerwigs film Lady Bird skulle illustreras med bilder på nyckelpigor.

Men det är också ett tecken på att burkor är klickvänliga – vilket bevisar filmens egen tes. Att burkan är en skrämmande och fascinerande symbol för det främmande. Men att varken svenska pressfotografer eller Hanna Högstedt lyckats få någon kvinna i burka framför objektivet är väl ett tecken på hur sällsynt detta omdiskuterade klädesplagg är Sverige.

Jag håller i och för sig med kritikerna om att det vore intressant med andra perspektiv i panelsamtalet efter filmen. Kanske kunde Bengt Ohlsson vara med och prata om huruvida man får göra undersökande konst om burkan? Samtidigt bekräftar ju Burka songs 2.0-debatten hans föraningar från den omtalade DN-artikeln, även om censurivern inte kommer från PK-vänstern, som han föreställt sig.

Burka songs 2.0 är en intressant film som lyckas hålla flera tankar i huvudet, men det kanske är för mycket begärt att debatten kunde göra detsamma.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Premiär

The deminer

Fakta

  • Regissör: Hogir Hirori
  • Speltid: 83 minuter

Hogir Hiroris porträtt av den kurdiske minröjaren Colonel Fakhir belönades med juryns specialpris på dokumentärfilmfestivalen IDFA. Hur ofta händer det en svensk dokumentärfilm? Det är inte heller svårt att förstå varför, eftersom Hirori ger en lika gastkramande som finkänslig inblick i hans vardag. Långt bort från Kathryn Bigelows adrenalinpumpande The hurt locker – och utan samma skyddsdräkter.

The deminer har biopremiär den 16 mars, på minnesdagen för gasattacken mot Halabja, vilket påminner om regionens såriga historia samtidigt som det är en akut angelägen berättelse om krigsmotstånd på marken. Just nu attackeras kurdiska Afrin av Turkiet medan världen tittar på.


Video

Sökarna

I vår är det 25 år sedan Sökarna hade premiär – det firar diskfantasterna på Studio S Entertainment med en matig jubileumsutgåva, som dessutom verkar göra den färgglada scenografin och kostymen rättvisa.


Video

Eighth grade

Bo Burnham var en av ståuppkomikerna som dök upp The big sick ifjol och nu finns ens trailer ute till hans egen debutfilm. Han medverkar till skillnad från Kumail Nanjiani dock inte själv framför kameran i den här lovande högstadiekomedin.


Video

Sorry to bother you

Lagom till den nya säsongen av Atlanta dyker Lakeith Stanfield även upp i Oaklandkomedin Sorry to bother you, tillsammans med bland andra Tessa Thompson och Armie Hammer.


Soundtrack

You were never really here

Jonny Greenwood blev, som det heter, robbed på Oscarsgalan härförleden när han inte belönades med musikpriset för Phantom thread (lyssna på soundtracket här). Redan på nästa års gala har han en ny chans genom filmmusiken till Lynn Ramseys You were never really here, som både vackert och oroande ackompanjerar Joaquin Phoenix hammarsvingande i huvudrollen. Filmen har svensk biopremiär 27 april.


Evenemangstips
  • 19 Mar

    Buff @ Malmö

    Barn- och ungdomsfilmfestival i Malmö drar igång på måndag, med en uppsjö av visningar och samtal under sex dagar. Här visas till exempel John Cameron Mitchell How to talk to girls at parties som ännu inte fått svensk distribution.


Artikel

Extas och delirium i bomarknadssatiren Toppen av ingenting

Den som hoppats på medryckande uppror mot systemet lär bli besviken – Axel Peterséns och Måns Månssons betraktelse över bostadsmarknaden är istället en djupdykning i ett känslokallt Stockholm befolkat av groteska karaktärer. Johannes Hagman har sett den.

Artikel

Konståkningskomedin I, Tonya frossar i stereotyper

Berättelsen om Tonya Harding är en tragedi som Craig Gillespie har gjort till en komedi. Charlotte Wiberg ser en film där klassaspekten hamras in så att publiken kan skratta med gott samvete.

Artikel

Gabriela Pichlers Amatörer är ett lysande mästarprov

På något mirakulöst sätt leder infallen och upptågen i Amatörer hela vägen fram till en både bitterljuv och förlösande final. Jacob Lundström har sett Gabriela Pichlers efterlängtade uppföljare till Äta sova dö.

Annons




Tidigare FLM Weekend