fbpx
v.10

Vad ska folk säga om Iram Haqs Vad ska folk säga?

Vecka 10 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Livet på landet

Jacob Lundström om motståndsbilder från bygden.

Det har gått 50 år sedan protestropet ”Vi flytt int’!” skallade mot avfolkningen av Norrland. Umeåmusikern Hasse Burman gjorde påpassligt nog en uppsluppen låt med samma namn och sjunger med tillspetsad dialekt: ”från vårat Norrland kan vi int’ flytt på oss utan strid”. Den gick raka vägen in på Svensktoppen.

I kollektivfilmen Norrrlandsproblemet från 1971 utvecklar Elsa Nordendahl från jämtländska Undersåker sina åsikter från en debattartikel i Dagens Nyheter. Varför ska makten i Stockholm suga ut Norrland på naturresurser och tvinga människorna att flytta därifrån?

Inom loppet av två veckor kommer nu två svenska filmer som manifesterar mot dylik storstadsarrogans och uttryckligen vänder sig mot ”stockholmsjävlar”.

Jämtlänningen Clara Bodéns uppgörelse med den urbana normen i Lgh + bil + allt jag har och äger från 2014, får väl betraktas som ett slags uppföljare. Ifjol diskuterade Bodén bilden av Norrland i FLM tillsammans med regissörskollegorna Amanda Kernell och Johan Selberg Augustsén. ”Den koloniala blicken är dock fortfarande högst levande. En av våra stora och respekterade politiker har ju gjort sig känd med uttalandet ‘stockholmare är smartare än lantisar'”, konstaterade exempelvis Selberg Augustsén då.

Mikael Persbrandt med lite leverpastej i Tårtgeneralen.

Mikael Persbrandt med lite leverpastej i Tårtgeneralen.

Inom loppet av två veckor kommer nu två svenska filmer som manifesterar mot dylik storstadsarrogans och uttryckligen vänder sig mot ”stockholmsjävlar”: Filip Hammars och Fredrik Wikingssons Tårtgeneralen och Gabriela Pichlers Amatörer (som jag recenserade här).

I den 80-talsmarinerade komedin Tårtgeneralen reagerar originalet Hasse P mot att tv utnämnt Köping till Sveriges tråkigaste stad, medan Amatörer börjar som ett lockrop efter ett tyskt lågprisvaruhus men slutar i en självständig kärleksförklaring till hembygden.

Det är filmer med en annan blick på människor utanför storstadsregionerna än, säg, Jägarna. Här finns inte heller den gängse tematiken med hemvändaren, som även känns igen från kioskvältare som Såsom i himmelen och Masjävlar, som direkt etablerar en utomståendes blick på dem som blev kvar.

Tårtgeneralen och Amatörer handlar istället om människor som inte har flyttat.

I avhandlingen Jorden är vår arvedel studerar filmvetaren Per Olov Qvist landsbygden i svensk film på 40- och 50-talet. Perioden var på samma gång en storhetstid och början på slutet för bygdefilmen, som fram till dess varit den svenska filmens nationalgenre.

Qvist påminner bland annat om den agrarromantiska traditionen i svensk film, med bondeidealisering och ett slags negativ spegling av samhällsutvecklingen. Den visade sig bland annat i ett avståndstagande mot stadskultur och en konservativ dröm om ett harmoniskt samhälle utan konflikter.

Om Tårtgeneralen blickar bakåt, genom en besvärjelse av barndomen, antar Amatörer utmaningen att skildra dagens mer mångskiftande svenska småstad.

Men även om bygdefilmen i traditionell bemärkelse har vissnat bort finns det tydliga förgreningar in i samtidsfilmen. Stad och land är till exempel fortfarande ett tacksamt motsatspar, vilket både Tårtgeneralen och Amatörer visar, även om det knappast rör sig om några direkta bondeporträtt. Bägge filmerna firar också folkliga samhörighetsritualer – det blir kanske inga rejäla skördefester men väl bilder av ett slags byalagsgemenskap, som kan producera allt från jättelånga smörgåstårtor till mastodontlika kollektivfilmer.

Det är en märklig och möjligen olycklig tajming att filmerna har premiär så nära inpå varandra, men samtidigt finns det tillräckligt mycket som skiljer dem åt för att det ska bli tårta på tårta. Om Tårtgeneralen blickar bakåt, genom en besvärjelse av barndomen, antar Amatörer utmaningen att skildra dagens mer mångskiftande svenska småstad. Pichlers film är i slutändan inte en negativ spegling av samhällsutvecklingen lika mycket som ett hoppingivande bevis för att människor kan skapa egna bilder av sig själva och livet på landet.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

FLM rekommenderar

Tre filmtips

The big sick

Fjolårets bästa romantiska komedi finns tillgänglig för streaming. På sätt och vis tacklar The big sick samma frågor som Iram Haqs bioaktuella tonårsdrama Vad ska folk säga: filmen handlar om emigrerade pakistanska föräldrar som inte är redo att acceptera sitt barns självständighet, åtminstone inte när det kommer till kärlek. Kumail Nanjiani spelar ståuppkomikern som måste ducka arrangerade äktenskap samtidigt som han förälskar sig i icke-pakistanska Emily. Based on a true story.

Bergman revisited

Det finns en känd bild från Scener ur ett äktenskap på Johan och Marianne som ligger pyjamasklädda i sängen, med läsglasögon på näsan och varsin bok i knät. Den går att stoppa in i vilken film eller tv-serie som helst med syfte att gestalta det hemtrevliga, instängda och löjeväckande med heterosexuell parbildning. Det är också Scener ur ett äktenskap som tydligast har påverkat kortfilmssatsningen Bergman revisited, med bergmanska experiment lagom till jubileumsåret. I Liv Strömquists och Jane Magnussons svartvita animation Fettknölen är det Bergman själv som ligger sida vid sida med sin älskarinna, medan Magnus Krepper och Ruth Vega Fernandez delar säng i Patrik Eklunds Infektionen. I Pernilla Augusts Scener ur natten är sängen en sjukshusbädd. Nu finns alla sex kortfilmer på SVT Play.

Sommarlek

Mera Bergman: Godard utnämnde den dödsdömda skärgårdsromansen Sommarlek från 1951 till en av filmhistoriens vackraste filmer. Det var innan kollegan Truffaut lät småkillarna i De 400 slagen stjäla Sommaren med Monika-bilder från den lokala biografen. Och visst var Sommarlek ett fall framåt för Bergman och dessutom en film som nyligen avhandlades i Sveriges radios lyssningsvärda Bergmanpodden med Tarik Saleh som gäst. Just nu finns filmen också tillgänglig på SVT Play.


Premiär

Lady Bird

Fakta

  • Regissör: Greta Gerwig
  • Medverkande: Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Thimothée Chalamet, med flera.
  • Speltid: 95 minuter

I nya numret av FLM samtalar Kaly Halkawt med Sophie Vuković, Judith Kiros och Sara Bergmark Elfgren om coming-of-age-genren i allmänhet och Lady Bird i synnerhet. Vad är det egentligen som gör att Greta Gerwigs regidebut blir Oscarsnominerad medan andra ungdomsfilmer sällan kommer på tal?

Jämför till exempel Lady Bird med Kelly Fremon Craigs Edge of seventeen från 2016, som har många likheter med Gerwigs film. Den fick visserligen positiva recensioner på hemmaplan men var aldrig aktuell för någon guldgubbe. I Sverige fick den inte ens biodistribution.

Oavsett om ungdomsfilmer är diskriminerade i övrigt är hyllningarna till Lady Bird hur som helst välförtjänta. Utöver en uppsjö av minnesvärda repliker, iögonfallande alldagliga miljöer och tacksam men bedårande 00-talsmusik lyckas Gerwig locka fram enastående prestationer ur sina skådespelare:Saoirse Ronan, Laurie Metcalf och Tracy Letts, bara för att nämna tre.

Lady Bird är knappast den första coming-of-age-filmen som blivit erkänd i Oscarssammanhang, Nicholas Rays Ung rebell från 1955 gör sig påmind, men den banar förhoppningsvis väg för fler filmer om unga tjejer med underhållande dålig attityd.


Video

Fahrenheit 451

François Truffaut filmatiserade Ray Bradburys roman redan för över 50 år sedan, men framtidsutsikterna har väl inte ljusnat sedan dess och därför blir det intressant att se vad Ramin Bahrani gör med det dystopiska underlaget. Hur som helst blir det en högtidsstund med både Michael B. Jordan och Michael Shannon i samma film.


Evenemangstips
  • 11 Mar

    Ex libris @ Tempo dokumentärfestival

    Den amerikanska dokumentärfilmens nestor Frederick Wiseman har lika mycket ett öga för institutioner som för människor – eller rättare sagt handlar hans filmer om människor som rör sig i olika sammanhang. Hans senaste film, Ex libris, handlar om New York Public Library. Läs Andreas Åbergs text om Wiseman från FLM nr 5 här.



Artikel

Iram Haqs Vad ska folk säga ger svar på tal till hedersdebatten

Det kräver sin filmskapare för att göra ett personligt drama om erfarenheter som utnyttjas i samhällsdebatten. Kaly Halkawt ser hur Iram Haq lyckas skildra 16-åriga Nishas utsatthet med både lojalitet och ödmjukhet i Vad ska folk säga.

Artikel

Spännande kamp mellan livsformerna i Alex Garlands Annihilation

Bakom en skimrande yta växer en andra verklighet i Alex Garlands Netflixpremiär. Charlotte Wiberg ser en både hänförande och tankeväckande sci-fi som borde visats på bio.

Artikel

Med hälsning från Norrland

En norrländsk filmvåg utmanar seglivade stereotyper och vykortsvackra klyschor. Men vad betyder det att vara en norrländsk filmskapare? Regissörerna Amanda Kernell, Jonas Selberg Augustsén och Clara Bodén i samtal.

Annons

Tidigare FLM Weekend