Dagen efter denna (Mia Hansen-Løve, 2016)
Dagen efter denna (Mia Hansen-Løve, 2016)

Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer. 

Bakom lucka sju gömde sig Nicolas Winding-Refns The Neon demon vilket gav Jacob Lundström tillfälle att beröra den svenska filmkritikens fallenhet för socialrealism. Jag skulle vilja passa på att utvidga det till realism i stort, ett begrepp omhuldat, bespottat och omtvistat – vad är det ens? Hur man än positionerar sig förblir realismen ett kritiskt begrepp att förhålla sig till. Om jag liksom Jacob sneglar på just Cahiers du cinémas årsbästalista ser jag en lista som premierar uppskruvade teman, händelseförlopp eller bildspråk framför så kallad realism, exempelvis i Almodóvars Julieta eller Verhoevens Elle. En film jag däremot saknar är Mia Hansen-Løves briljant lågmälda Dagen efter denna. Men så är den i brist på bättre ord också fantastiskt realistisk.

För realismen måste förstås inte innebära att filmskapare tvunget tar rygg på neorealister eller belgiska bröder för att utforska misär eller sociala orättvisor. Den kan också innebära en stilla betraktelse av ett liv som det är, och som många andras liv är, utan att blint följa bekanta narrativa mönster. Den kan vara vacker och underfundig, lyhörd och melankolisk trots att den upptar sig med en borgerlig filosofilärares sena livskris istället för bidragssökare eller tjackpundare. Allra helst när hon är så suveränt spelad av Isabelle Huppert. Det må vara en bortskämd åsikt, men ingen film har 2016 för mig varit mer realistisk eller rörande än Dagen efter denna.

2016 års bästa biofilmer:
3. Dagen efter denna (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
4. The Hateful Eight (Quentin Tarantino, USA)
5. Bortom Lampedusa (Gianfranco Rosi, Italien)
6. Manchester by the sea (Kenneth Lonergan, USA)
7. The lobster (Giorgos Lanthimos, Grekland)
8. The assassin (Hou Hsiao-hsien, Taiwan)
9. The childhood of a leader (Brady Corbet, UK)
10. Arrival (Denis Villeneuve, USA)
11. Det tysta ljuset (Carlos Reygadas, Mexiko)
12. Right now wrong then (Hong Sang-soo, Sydkorea)
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)