fbpx
Bloggar Cannes Jacob Lundström Jacob Lundström, 16 maj 2014

Genremissar

Atom Egoyans pedofilthriller smakar gammal skåpmat. Jacob Lundström rapporterar från filmfestivalen i Cannes.

 

Tillsammans med Xavier Dolan och David Cronenberg utgör 90-talsfavoriten Atom Egoyan trion kanadensare i årets tävling. Vilket år för lönnlöven! Först ut är kidnappningsthrillern The captive, med bland andra Rosario Dawson och Ryan Reynolds, som är Egoyans femte nominering till guldpalmen.

Men vilken gammal skåpmat han bjuder på. Historien om den bortrövade flickan är lika gammal som… Ja, nu orkar jag inte tänka längre tillbaka i tiden än Rödluvan. Å andra sidan verkar just denna ”kittlande” skräckberättelse vara evigt ung – på sistone har vi ju översköljts av hyllde tv-följetonger om flickor som faller offer för sadistiska snuskgubbar. Nämner bara The killing, Top of the lake och True detective.

I filmsammanhang når dock The captive aldrig upp till samma svettnivåer som Denis Villeneuves bulldozer Prisoners från ifjol. Det är den förmodligen inte ute efter heller. Men när jag ser den sirliga pedofilen i The captive stå och nynna på Trollflöjten vill jag bara skrika: “Nej, inte ännu en dekadent snobb som går igång på klassisk musik!”

Att pedofilen ifråga storögt följer lidandet han orsakat via olika monitorer är kanske en kommentar till publikens perversa fascination för unga kvinnors plågor. Alternativt till Egoyans egen?

The salvation

The salvation

Etter genrevärre blev det med den danska västern (!) The salvation. Det är en b-film som dock verkar ha kostat mycket pengar. Mads Mikkelsen och Mikael Persbrandt har tagit på sig sina mest seriösa miner, och i botten finns en kritik mot kapitalistisk exploatering. Tyvärr är det hela så skrattretande att jag inte vet om det är avsett som ett skämt. Jag skyller på att jag försökte fylla en schemalucka.

Annons