fbpx
Kritik & essä Stefan Ramstedt, 30 maj 2014

”Arkitekthus” under attack

Underjordsmänniskor gör villaintrång i holländska Borgman
borgman

Långfilm: Borgman
Regi: Alex van Warmerdam
År: 2013
Land: Holland
Speltid: 113 min
Biopremiär: 28 maj

Borgarhem under attack har blivit en ny subgenre inom skräck- och thrillerfilmen. Ungdomar, både luggslitna och vattenkammade, befinner sig på krigsstigar runt knutarna på påkostade europeiska villor. I Borgman är det dock inte ungdomar, utan en trio underjordsmänniskor på flykt från ett beväpnat uppbåd, som är källan till rädslan hos den familj på två vuxna, tre barn som tillsammans med en au pair bebor ett så kallat ”arkitekthus”.

”Något omsluter oss”, säger modern i den attackerade familjen oroligt, varpå fadern svarar: ”Vi föddes till välståndet i Väst. Det rår vi inte för”. Trots att underjordsmänniskornas geografiska rötter förblir dunkla tolkas de som invadörer med ursprung bortom Fort Europas gränser. Deras aktiviteter, som bland annat innefattar märkliga dansframträdanden, något som liknar organhandel, trollbinderi av kvinnor, är – förutom det att de verkar vara insyltade i någon typ av organiserad brottslighet – även de svåra att koppla samman till några rasistiska myter.

Effekterna av underjordsmänniskornas invasion är en fullkomlig ödeläggelse av västerländska småborgerliga strukturer och värderingar som stundtals är rolig att betrakta. Barnen fyller nallar med sand, kvinnan i familjen börjar omotiverat slå mannen, och så vidare. I takt med att familjens trädgård totalförstörs av underjordsmänniskorna (som anställts som trädgårdsmästare) trasar relationerna mellan familjemedlemmarna sönder.

Borgman skriver in sig i en modern filmtradition med syfte att skapa rädsla. Dessa filmer delar förutom en steril estetik, både vad gäller scenografi och fotografi, även en terminologi. ”Jag vill leka”, säger Borgman, med samma lakoniska ton som duon i Hanekes Funny games. Till skillnad från denna subgenres föregångare, Pasolinis Teorema och Kubricks The shining – där det egentliga hotet kommer inifrån – kommer det som skapar rädslan i dessa filmer utifrån, och det är dessutom diffust. Att skapa rädsla. Terrorism med andra ord.

Annons