night-moves-reichardt-venezia-toronto-02

Som jag noterade i en festivalrapport i Expressen håller Venedig på att sjunka, men den långsamma vattenstigningen är inget mot de rasande vattenmassor som frigörs efter en miljöaktivistisk dammsprängning i Kelly Reichardts Night moves, som premiärvisades igår.

Reichardt, som var i Venedig förrförra året med Meek’s cutoff, har regisserat en film som är tvådelad på ett lite märkligt men ganska intressant sätt – först en thrilleraktig historia om tre ekoaktivister som samlar sprängmedel för att genomföra sitt första stora våldsamma attentat, och därpå ett långt efterspel som är mer präglad av moralisk än dramatisk dynamik. Det formuleras en ganska lågmäld effektanalys – ”Vad tjänade det egentligen till? Har något alls förändrats?” – som är ovanlig i terroristgenren. Den politiska och existentiella tvehågsenheten gestaltas allra bäst av Jesse Eisenberg som med mössan neddragen i pannan gör en fin tolkning av en tvär taktiker som trasas sönder.