fbpx
00-talet Nummer 7 FLM, 23 november 2009

Hynek Pallas om 00-talet

Hynek Pallas väljer 00-talets bästa svenska filmer.

A. Vilka var 00-talets bästa svenska filmer?
1. De ofrivilliga 2. Ett hål i mitt hjärta/Container 3. Maggie vaknar på balkongen 4. Du levande 5. Flickan

B. Var svensk film rolig under 00-talet?
Nej. Komedier tycks vara otroligt svåra för svenska regissörer – och manusförfattare, och skådespelare. Särskilt intelligenta komedier. Jag har möjligen skrattat åt någon scen eller någon replik. Jag såg om Whit Stillmans The last days of disco häromdagen och undrar varför det ska vara så svårt att skriva sådan dialog; repliker som karaktärerna säger på allvar, men som inte får dem att framstå som idioter – och som vi skrattar åt. Som är roliga men inte underminerar någons intelligens på någon sida av duken. Svensk film behöver ett humormanifest.

C. Var svensk film politisk under 00-talet?
Dokumentärfilmen hade sina stunder. Maggie vaknar på balkongen och Terrorister. Maggie för att den blir politisk i det svenska filmsammanhanget då den ger röst åt en svart svensk kvinna. Sorgligt men sant. Dirty diaries för att den lät annan sexualitet komma in i statsfinansierad svensk film. Paria – som liksom Maggie hamnar mellan spelfilm och dokumentärfilm – är minst lika viktig, och politisk eftersom röster och kroppar som Adryan Lindens aldrig får ta plats i svensk film.

På spelfilmsområdet vill gärna polisfilmer och action som När mörkret faller vara politiska, men faller platt. Däremot tycker jag att det är politiskt när Josef Fares i Zozo skildrar inbördeskriget i Libanon som en erfarenhet den lille pojken bär med sig när han blir svensk. Och Ciao bella gör väl något liknande på sitt sätt, när den visar hur man kan omtolka etnicitet i olika sammanhang. Elixir av samma anledning, och för att den gör en ansats att peka på svensk vithet.

Jag är kluven till Roy Anderssons filmer. De är till synes politiska, men på något sätt är det ändå som att de mest bekräftar ett post-folkhems-tillstånd, ungefär som polisfilmerna. Men återigen är det något med hur han pekar på vitheten i filmerna som åtminstone jag tolkar politiskt, eftersom det lyfter fram en till synes osynlig norm.

D. Var svensk film läskig under 00-talet?
Nej. Möjligen var skräckgenren läskigt dålig. Låt den rätte komma in var mycket, men inte det minsta läskig.

E. Var svensk film utmanande under 00-talet?
Ett hål i mitt hjärta, Paria och till viss del Dirty diaries. Den senare får väl ses lite som ett alibi för att en del av den svenska konstfilmen är betydligt mycket mer intressant, politisk och provokativ än den svenska spelfilmen. Vilket gjort det utmanande att den tog klivet in på den statsunderstödda spelfilmsarenan. Container får väl sägas ha varit utmanande, men det var väl mest för att Lukas Moodysson tog sig friheten att göra den. I övrigt var den en klassisk och ganska följsam essäfilm. Men eftersom den svenska biopubliken är fullständigt ovan vid sådant…

F. Var 00-talet ett bra eller årtionde för svensk film?
Med tanke på hur mycket förutsättningarna ändrades – med mer pengar och maktförskjutning i form av regionsstöd och den nya teknikens intåg så hade det kunnat bli ett mycket bättre årtionde. Men jag hyser viss förhoppning eftersom det händer en hel del nu. Folk tar utvecklingsstöd och påbörjar filmer utan att vänta med mössan i hand och be om lov. Eller bara gör film och skiter i de ekonomiska villkoren. Det är det absolut viktigaste som kan hända. För vad som är tydligt är att SFI kan prata hur mycket de vill om mer pengar till färre filmer – men de kommer att bli tvungna att anpassa sig till den faktiska verkligheten. Det viktiga nu är att det inte bara är män och grabbgäng som antagligen skulle ha sökt sig till filmen ändå som gör de här filmerna, utan att den nya tekniken gör att andra också börjar i den ändan. Folk som av klass-, köns-, etnicitets- och andra aspekter inte tror sig ha en chans på den svenska filmens område idag.

Hynek Pallas skriver filmkritik i Svenska Dagbladet.

Det här är en del av enkäten med svenska filmkritiker i nya numret av FLM. Enkäten publiceras löpande på bloggen. Här finns alla enkätsvar samlade, och resultatet av filmkritikeromröstning hittar du här.

Annons